Grid

Gymnasielærerpris booster scienceundervisning på Roskilde Gymnasium

26/8/24

Arbejde med DNA på nye måder i biologi og bioteknologi

I foråret modtog to naturvidenskabslærere fra Roskilde Gymnasium – Gorm Worsøe Clausen og Rune Olsen, Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris for deres unikke elevaktivitet, Marin med Amtet. Med prisen fulgte en præmiesum på 200.000 kroner til udvikling af undervisningen på gymnasiet. I Marin med Amtet kan elever lære om marinbiologi på en sjov måde, og de arbejder bl.a. med naturgenopretning i og omkring Roskilde Fjord.

Gorm og Rune modtager Novo Nordisk Gymnasielærerpris (Øst).

Scienceeleverne på gymnasiet er mødt ind til et nyt skoleår med nyt udstyr og nye aktiviteter, der er finansieret af præmiesummen. De to prismodtagere har nemlig indkøbt en ekstraordinær maskine, der kan analysere DNA, og resten af midlerne er investeret i grej til feltarbejde, dykkerudstyr og laboratorieudstyr samt ekstra efteruddannelse af naturvidenskabslærerne.

Real-time qPCR-maskine til DNA-analyser

Den nyindkøbte real-time qPCR-maskine er en gevaldig opgradering af DNA analysemulighederne for de elever, som har valgt biologi og bioteknologi på A-niveau i gymnasiet.

Rune og Gorm får introduktion til brug af qPCR-maskinen.

- Maskinen giver vores elever mulighed for at arbejde med DNA på nye måder. Vi kan eksempelvis eftervise forekomsten af bestemte arter i miljøet og følge opformeringen af deres arvemateriale “live” i laboratoriet. Øvelser af denne type kan normalt kun udføres på Statens Naturhistoriske Museum i København eller på satellitgymnasier i Jylland, hvor de også har maskinen, fortæller Gorm Worsøe Clausen.

Eksempel på nyt forsøg med qPCR-maskinen.

Planen er, at eleverne skal indsamle miljøprøver og oprense DNA fra dem. Dette DNA kan ved hjælp af maskinen holdes op mod sekvenser fra udvalgte arter. Det kunne fx være invasive arter, som sortmundet kutling eller signalkrebs. Genkendes sekvensen i prøven produceres der lys, som maskinen kan måle. Det giver mulighed for at få et relativt mål for mængden af artens DNA i prøven.

Marin med Amtet får også glæde af præmien

De marine elever i Marin med Amtet får også glæde af den nye qPCR-maskine, når de skal analysere prøver, som de indsamler på deres havbiologiske ture. I efteråret har Gorm Worsøe Clausen og Rune Olsen også planer om en ekstraordinær aktivitet på Øresundsakvariet, Københavns Universitet, der giver de unge sciencespirer en tur på havet med en fiskekutter, hvor de skal foretage hydrografiske målinger og indsamle liv fra bundprøver, som undersøges ombord.

I Marin med Amtet skal eleverne bl.a. lære at dykke.

Marin med Amtet er et frivilligt talenttilbud til 25 elever fra forskellige klasser og årgange, og der er netop nu mulighed for at nye elever på gymnasiet kan blive en del af tilbuddet, hvor de to prisvindende gymnasielærere deler gavmildt ud af deres passion for havbiologi.

Marin med Amtet på tur.