Beliggenhed

Søger du et gymnasium med byens bedste beliggenhed og moderne faciliteter?

Midt i Roskilde

Amtets moderne campusmiljø ligger midt i Roskilde centrum, tæt på byens torv, gågade og caféliv. Samtidig er vi kun 10 minutters gang fra Roskilde Station med hurtig forbindelse til hele Sjælland.

Gode transportmuligheder

Om du bor i byen eller på landet, så er det nemt at komme i skole på Roskilde Gymnasium. Du kan både gå, cykle, tage tog eller bus. Det kan også være, at du bliver kørt af dine forældre eller kører sammen med andre elever.

Hvis du rejser med offentlig transport kan du bestille et ungdomskort, som er et personligt periodekort. Det koster et fast beløb og giver dig ret til at rejse ubegrænset mellem din bopæl og Roskilde Gymnasium. Der også andre fordele ved kortet, fx kan du rejse ubegrænset i det takstområde/zonegruppe, som du bor i.

Læs mere om prisen på ungdomskortet (nyt vindue) og de rabatter på offentlig transport, som kortet giver dig.

Tjek rejseplanen

Hvor hurtigt kan du komme i skole med tog eller bus? Toget holder selvfølgelig på Roskilde Station. Busser holder også ved stationen eller på Stændertorvet ved siden af skolen.

Brug byen i pausen

- Vi elever er omgivet af Roskildes flotteste omgivelser. Vores gymnasium ligger i centrum af det hele med Roskilde Domkirke, Stændertorvet og gågaden lige ved siden af. Amtet har sin helt egen stemning og charme med bygninger fra 1800-tallet og nye bygninger, som er kommet til hen ad årene.

- Vi benytter os især af Algade og Skomagergade i pauserne. Det er en kæmpe fordel at gå på et gymnasium midt i byen. Især hvis vi får brug for en forfriskning, så har vi mange muligheder for hurtigt at få fat i noget lækkert.

Hvad er det bedste ved Amtets beliggenhed?

- Der er vildt mange fordele ved at gå i skole midt i byen. Man har adgang til alt, hvad der hedder gågade, shopping, caféer og generelt det hyggelige miljø i Roskilde

centrum. Derudover har man parkerne og havnen tæt på, så undervisningen rykker ofte udenfor i andre områder end bare på skolen.

- Jeg har for eksempel oplevet, at naturgeografi er rykket ud for at observere lysindfald i bymidten, at engelsk-opgaven er flyttet ud i byen med interviews, og at idrætstimen er blevet løbeture i parken og på havnen.

- Så udover, hvor nemt det er at benytte bymidten i frikvarterer og efter skole, så bliver hele byen skolens “campus” og dermed inddraget i undervisningen og hverdagen.

Amtets historie i billeder

Roskilde Gymnasium har skiftet navn et par gange siden skolen blev grundlagt i 1969 i de gamle skolebygninger på Domkirkepladsen. Skolen er blevet udbygget med nye bygninger, og de gamle bygninger og lokaler er løbende blevet moderniseret.

Først hed gymnasiet Roskilde Gymnasium og HF-kursus derefter Amtsgymnasiet i Roskilde, forkortet AiR, og siden 2007 Roskilde Gymnasium. Kært barn har jo mange navne, og Amtet er med årene blevet det kælenavn, som alle kender og bruger.